JohannaOak

Mi vida en España

Vad jag jobbar med

Publicerad 2015-11-03 20:03:44 i Allmänt,

- "Vilken fin blogg! Hittade hit då jag själv pluggar till personalvetare :) Skulle vara kul om du berättade mer om vad du arbetar med! Hur ser en vanlig dag ut, vad gör du? Kram!"
 
Förutom den här kommentaren så får jag ganska ofta den här frågan av vänner och bekanta så tänkte att jag kan ju faktiskt göra ett litet inlägg till alla er som undrar! 
 
Jag jobbar då alltså som HR-Advisor. För min del innebär det att jag jobbar som en mellanhand mellan min kunds HR-avdelning och löneadministratörerna. Mitt jobb är även att svara på frågor som kan komma direkt från anställda eller managers. Vad har jag då mer konkret för arbetsuppgifter? Jo, största delen är mycket löneadministration. Jag får in olika sorters information från kunden som kan till exempel handla om bilförmåner, semesterdagar, traktamenten, sjukskrivningar osv. Det mesta skickar jag vidare till löneadministratörerna som sedan hanterar det inför lönekörningen, eller så kan det var information som ska direkt in i olika system så då är det jag som får sitta och registrera allt i datorn. Förutom detta kan jag få förfrågningar från kunden att de kanske vill ha olika rapporter eller dokument som ska sparas ner och hanteras. Största delen av arbetet sker via mail men ibland händer det att telefonen ringer och då kan man få frågor som tex "hur funkar det med sparad semester egentligen?" eller "vad behöver jag göra för att rätt skatt ska dras nu när jag flyttat till annan ort?". 
 
Som ni märker är det ganska varierande beroende på vad man får för olika frågor eller uppgifter att lösa och det är jätteroligt! Efter examen hade jag faktiskt ganska mycket ångest då jag inte visste riktigt om HR skulle vara för mig, men nu när jag faktiskt får arbeta med det tycker jag att det är mycket roligare än vad jag trodde att det skulle vara. Varje dag får man lösa små eller stora problem och det är en sån jäkla go känsla när alla bitar faller på plats. 
 
Jag kan ju berätta också att jag jobbar i ett nordiskt team och varje land arbetar i par. Jag och Stina arbetar alltså för vår kund i Sverige men sen har vi ett norskt, finskt, danskt, holländskt och belgiskt team. De två sista är ju inte nordiska uppenbarligen men vi tillhör ändå samma team. För att ta det ytterligare ett steg tillör även mitt team ett större globalt team. Jag kan tyvärr inte rabbla upp alla länderna för helt ärligt har jag ingen aning hur många det är haha. Allt som allt är vi typ 30+ pers i det globala teamet och 11 stycken i det nordiska. Känner verkligen att jag har kommit in i gänget och det är så himla go stämning mellan alla. Varje gång någon fyller år samlas det in pengar så att det kan köpas presenter och alltid är det tårta! Om någon går och köper kakor till sig själv kan man alltid räkna med att de kommer gå laget runt haha.
 
Tiden har verkligen flygit förbi och igår passerade jag mållinjen för 3 månader här i Spanien. Så sjukt. Har det verkligen så himla bra. 
 
/Nästan hela gänget - One team, one dream/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johanna Egeskog

Välkommen till min blogg kära vänner. Här kommer jag att dela med mig om min vardag i Granada i Spanien. Enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela